Skrivet av: John Doe | oktober 16, 2007

Survivalistens introduktion till bilkörning

Följande artikel utger sig inte på något sätt för att vara särskilt allomfattande. Att vara det skulle innebära text motsvarande flera böcker, men en viss hjälp kan man ändå få.

När det kommer till bilen så är det en tillgång som finns hos de flesta i detta land. De kommer i olika former och utförande, en del har 4-hjulsdrift och andra inte, en del har väldigt hög motorstyrka, och andra inte, men som vi skall se så är dylika finesser dock inte nödvändiga i de allra flesta scenarion.

Men vi börjar med det viktigaste. Hastighet: oavsett om du kör i en kortege, eller flyr undan en eventuell ”road rage”-angripare, så bör du hålla en hastighet på blott 30-50 km/h. Detta kan verka lite konstigt kanske, då vår populärkultur är späckad med högfartsbiljakter, men det finns ett antal goda skäl till att hålla denna låga hastighet.

Kör man i kortege, dvs inte den typ av kortege som kungen åker i, med bilarna bara något tiotal meter isär, utan den typen av kortege som kan komma ifråga då man av olika skäl VILL ha en utspridning på fordonen (det kan vara att man smugglar något och vill ha en spaningsbil längst fram som kan ringa in info om eventuella vägspärrar eller dylikt, eller att man fruktar flyganfall – kom ihåg var du läser denna text, här är alla scenarion möjliga), då har man nytta av den låga hastigheten ur det perspektivet att körs bilarna med exempelvis en minuts mellanrum, och något inträffar som kräver en snabb samling av fordonen, så är det en smal sak att hinna dit på 20 sekunder istället. Det är bara att gasa på. Körs kortegen i 70-80 km/h från början och något händer, ja då har du i praktiken inga möjligheter att spara in på anspänningstiden, och skulle en vägspärr dyka upp, så är du i praktiken framme i den innan första bilen ens hunnit koppla upp samtalet (om man är hänvisad till enbart mobiltelefon). Därför låg hastighet & kortare relativa avstånd.

Det säger sig självt att vanliga walkie-talkies har mycket bättre egenskaper än mobiler vid dylika körningar. Du är ju uppkopplad hela tiden, och billigt är det också, både i inköp och drift (en artikel om vikten av ekonomiskt tänkande när det gäller vad survivalisten anskaffar för utrustning kommer senare).

Den lägre hastigheten har du också nytta av om du måste forcera en vägspärr, för består spärren av andra bilar så är nämligen standardmetodiken att ca 20 meter innan intaga en hastighet av ca 20 km/h och i ettans växel forcera spärren.

Består den av två motstående bilar så forceras den i mitten, även om bilarna står motor mot motor. Består spärren av ett fordon, så forceras istället bakänden på bilen, då den är lättare.

Skulle du behöva utföra en såkallad ”J-turn” så utföres den också i hastigheter runt 30 km/h men givetvis bör man öva någon gång med det aktuella fordonet. Det säger sig självt att det är skillnad på en Wv-golf och en Chevrolet Blazer.

Utföres såhär: bromsa till stillastående, lägg i backen och accelerera till ca 30 km/h, i en vänsterstyrd bil vränger du nu över ratten åt vänster så att alltså passagerarsidan slänger över först, anledningen till det är att om du blir beskjuten så spelar det ingen roll vilken sida av bilen du visar upp mot antagonisterna, ty kulorna går igenom vilken sida som, men däremot har du nytta av den extra utrymmeszonen på passagerarsidan, i händelse av att du slår in i något under runtomslängningen.

Man bör inte ha en hastighet under 30 km/h under denna manöver, då lägre hastighet kan innebära att bilen svänger runt mer än spinner, och då kräver den mer plats med större risk för avåkning som följd.

Att denna relativt låga hastighet även har en positiv inverkan på kontrollerbarheten vid allmän körning är självskrivet.

Enda läget där låg hastighet är negativt är när den förföljande bilen kan kommunicera fram andra bilar för att t ex upprätta spärrar eller spikmattor, då bör man istället koncentrera sig på att direkt immobilisera det andra fordonet, för att bryta kontakten medan det är ensamt.

Ett relativt enkelt sätt att göra detta är att använda sig av den livräddande airbagen. Många airbags är programmerade att lösa ut vid så låga kollisionshastigheter som 15 km/h. Ett tag hade ordningsmakten problem med just att kriminella backade på dom, varvid kudden utlöstes och jakten var över. Förutsättningen är såklart att du inte själv har en airbag i din bil, Einstein!

Har du en förföljande bil bakom dig, så var beredd på att om han vill preja av dig av vägen så är det högst troligt att han gör detta när ni närmar er en skarp sväng. Dels minskar ni hasigheten, och dessutom så kan man inte ta en sådan sväng när man blir avtryckt samtidigt såklart.

Närmar du dig en skarp sväng i 90 graders-klassen, och du misstänker att bakomvarande bil försöker preja dig, se då till att antingen skaffa en lucka genom att köra ifrån honom strax innan, alternativt bromsa ned kraftigt till i stort sett stillastående. Endast i väldigt låga hastigheter kan man behålla kontrollen när någon trycker på.

Om du själv är den som trycker på, så placera din egen bils högra hörna på din motståndares vänstra sida ett par decimeter in, där bör du få tillräcklig hävstång för att vrida runt honom, en annan metod är att placera sidan av ditt fordon mot hans, ditt vänstra framhjul mot hans bakre högra ungefär, du kan nu genom att stadigt trycka/svänga åt vänster få framförvarande bil att tappa fästet och gå ut mot höger. Förhoppningsvis rätt ut i naturen.

Skjutvapen och bilen: en del böcker och instruktionsfilmer ser användandet av skjutvapen som enda saliggörande metoden att ta sig ur en jobbig situation, en del går till och med så långt att dom anvisar att man skall stanna för att därefter börja skjuta.

Efter att nu ha lagt en hel del tid på att skjuta från fordon i rörelse så kan jag meddela följande avvikelser:

OM man ämnar skjuta med vapen under någon som helst form av biljakt, så funkar det faktiskt ganska bra, så länge som man håller sig just framåt eller bakåt i körriktningen helt okej alltså, däremot så kan man i praktiken glömma alla regler om siktbild och annat som hör traditionellt skytte till, det skakar, hoppar, och både skytt och mål är i konstant rörelse. Under dessa omständigheter har jag märkt att det som funkar är att rikta enligt ”siluettmetoden”, dvs istället för att ens försöka använda siktena, så riktar man efter att vapnets profil skall ”se rak ut” (för dom som är intresserade av denna metod så kan man lämpligtvis söka på ”Jim Cirillo” på nätet, då han var en av denna metods starkaste förespråkare).

”Siluettmetoden” funkar också bättre än siktena då man engagerar stillastående mål vid vägkanten, som vid en vägspärr. Det finns dock ingen anledning att använda vapen överhuvudtaget om det är så att målen står oskyddade framför bilen eller vid vägkanten så att man kan komma åt dom. En bil i sig är ett mycket kraftfullt vapen och så länge man kan behålla kontrollen över den är den dessutom mycket lättare att träffa med.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: