Skrivet av: vulcaneyebrows | november 7, 2007

EDC – EveryDay Carry

En EDC är vad man bär med sig till vardags för att klara av allehanda situationer som kan tänkas dyka upp, den ska ej förväxlas med en BoB (Bug-out Bag) då man omöjligen alltid kan släpa runt på sin BoB. En EDC är helt enkelt till för att man ska kunna ta sig igenom vardagen lättare.

En EDC kan i princip se ut hur som helst, här ska jag bara gå igenom min högst personliga sammansättning av prylar. Det finns inga regler här, se det jag skriver som tips. Om Du vill byta ut, ta bort eller lägga till någonting så gör det, huvudsaken är att det fungerar för Dig. Och möjligen att det inte blir för tungt.

Jag är student, så jag bär mina saker i en högst otaktisk, mörkblå, axelväska. En Maxpedition Fatboy eller motsvarande kan nog vara alldeles utmärkt, men då får man räkna med att se ut som den galning man faktiskt är.

Eftersom jag inte har några smidiga taktiska fack så ligger det mesta relativt planlöst i väskan, så i ingen särskild ordning kommer här innehållet:

  • Försvarets första förband. I lumpen får man lära sig att alltid bära med sig minst ett och det ska ligga i höger benficka, detta för att sjukvårdarna i första hand ska använda sig av det förband man själv bär på sig för att inte stå utan ifall det finns fler skadade. Ett första förband kan man alltid ha användning av vid bilolyckor, knivskador man själv eller någon annan orsakat osv. Första förband kan rädda liv. Man bör också lära sig att lägga på ett tryckförband korrekt så att man stoppar blodflödet från såret och inte snör av blodet till resten av lemmen. Första förband går att få tag på lite överallt och kostar väldigt lite. Vill man vara ännu mer förberedd kan man ta med sig en första hjälpenkudde.
  • Multikniv. Ständig följeslagare. Jag har haft så mycket användning av min att det inte ens är roligt. Med en kniv, platt- och stjärnmejslar, tång och avbitare kan man komma väldigt långt. En kniv som gör jobbet är vad man ska leta efter. Jag slarvade bort min Leatherman (dödssynd, jag vet) så jag har nu en billigare variant som fungerar hur bra som helst.
  • Ficklampa. Ljus är livsviktigt. Man vill inte bli fast mitt i ett strömavbrott utan en bra lampa. Min är en Gerber TX 3.0, lite väl stor men jag fick den i julklapp och den lyser som jag vet inte vad. Det finns en uppsjö olika LED-lampor att köpa väldigt billigt på Clas Ohlson, Jula, motsvarande. Lyser den starkt och verkar hyfsat tålig så gör den nog jobbet. Man ska även försöka bära med sig ett byte med färska batterier. LED är bra eftersom de lyser många gånger längre och starkare än de flesta ficklampor med glödlampor och går att köpa väldigt billigt.
  • Klocka. På armen. Med en minikompass som sitter på armbandet. Min klocka visar tiden och inte så mycket mer. En vatten- och stöttålig klocka med bakgrundsbelysning, alarm och andra bra finesser är inte fel.
  • En rulle eltejp. Tar inte mycket plats och kan temporärt laga det mesta. Ett par buntband på det så kan man bygga Rom på en dag.
  • Eld. Tändstickor och tändare. Antingen ber någon om eld för att tända en cigarett eller så behöver man tända en brasa för att hålla värmen, laga mat eller signalera till flygplan eller helikoptrar. Vill man ha en till backup kan man lägga ner ett tändstål. Tändare modell stormtändare är bra då de brinner med hög värme och i kraftig blåst.
  • Dimor. Diarrétabletter. 16 stycken kostar runt 20kr på Apotektet. Att vara dålig i magen är inte roligt.
  • Ibumetin. Värktabletter. Den här sorten verkar fungera bäst på mig. Att ha ont i huvudet är inte roligt.
  • Fickalmanacka. Att vara organiserad är att ha tid över för det man tycker är roligt. Många använder mobiltelefonen till det här men jag föredrar att ha det på papper.
  • Anteckningsblock. För nedteckning av idéer, saker som måste göras, telefonnummer, plötslig inspiration och liknande. Hörnen på sidorna viks ner till mitten, varannan uppifrån och varannan nedifrån, för att snabbt kunna komma åt en tom sida.
  • Penna. Med anledning av de två ovanstående punkterna och att ingen verkar ha penna när någon behöver en har jag alltid med mig ett par olika pennor. Bläck, blyerts och vattenfast tusch.
  • Vatten. Vatten bör man dricka i rikliga mängder av hur många olika anledningar som helst. Jag bär alltid med mig en halvliter kranvatten i väskan. Att köpa en flaska vatten varje dag i ett helt år kostar ungefär 4000kr. Jag ställer flaskan på min materielplats* och fyller på den med nytt vatten varje morgon.
  • Energibars. De är visserligen ganska dyra men ett par sådana täcker hela dagsbehovet av kalorier och tar ej upp mycket plats. Står oftast bland vitaminerna i vanliga mataffärer. Jag skulle vilja ha en påse chokladtäckta kaffebönor som allas vår Sean Kennedy rekommenderar i Patrolling, jag har dock inte hittat några.
  • Kontanter. Jag har alltid 400 kr med mig i väskan som jag inte handlar för. Dessa är till för om jag t.ex. har glömt plånboken hemma och behöver köpa något att äta eller andra oförutsedda utgifter, självklart kan man ha mer pengar med sig men detta har visat sig räcka för mig. De är inte till för impulsköp, även om det alternativet frestar emellanåt.

Detta är som sagt bara vad jag personligen har funnit fungerar och som inte tar upp för mycket plats eller blir för tungt. Man kan lägga till eller ta bort saker hur man vill, detta är återigen bara tips. Något jag direkt kommer på att man skulle kunna ha med sig är munskydd, kan vara bra att ha vid en större brand eller liknande.

Preparatus supervivet – den som är förberedd överlever.

* Detta är säkert självklart för många men för en del jag känner verkar det vara ett helt främmande koncept. En plats där man lägger ur det man har i fickorna, ställer vattenflaskan, laddar mobilen. Så kan man enkelt stoppa på sig det när man ska gå ut.

Andra bloggar om: , , , ,


Responses

  1. Intressant läsning !

    Själv kör jag en ganska lätt EDC:
    I jacka
    2 x förstaförband
    1 st tourniquet (avsnörande förband)
    plåster
    tändare
    nödvisselpipa
    kompass
    1 paket dextrosol
    1 lite led lampa
    1 surefier e2
    2 st böcker (för att fördriva tid på tåg mm)
    pennor
    ett par meter paracord
    mössa
    halsduk
    handskar

    I byxor
    mobil
    plånbok
    nycklar
    penna
    fällkniv
    snus
    tändare

    Hmm.. blev en del prylar, kan ju förklara varför jackan väger endel🙂

    Tycker att materielplats är en skön formulering skall börja använda den mer civilt🙂

    Ang. Sean så tycker jag att han tappat stinget lite allt eftersom..

    / S Ström

  2. En sak som man nästan alltid kan ha med sig är en köldskyddsfolie eller ”rymdfilt”. De får plats i bakfickan på vanliga byxor och väger inte mycket. I nödfall kan den rädda liv, den skyddar provisoriskt mot både mot kyla, vind och regn. I vårt land finns alltid risken att drabbas av allmän nedkylning, även på sommaren. När jag är ute i skogen så har jag alltid en i bakfickan, så att man har den kvar om man blir av med allt annat. Byxorna har man förhoppningsvis kvar in i det sista även om man blir av med ryggsäck och annat.

    En annan sak som man nästan alltid kan ha med sig i överlevnadsset och liknande är ett bågfilsblad kapat till lämplig längd. Med detta kan man såga sönder kedjor, cykellås och en hel del annat som annars är nästan omöjligt att klara av. Något som kan vara mycket praktiskt både i skogen och i stadsmiljö. Väger knappt nånting och tar liten plats. Ett måste i varje ”E&E kit”! Själv har jag ett bågfilsblad (svenskt Sandvik naturligtvis) som jag slipat en egg på halva ryggsidan så att det även kan tjänstgöra som en mycket vass liten kniv.

  3. […] har skrivit om Every Day Carry förr (EDC = praktiska saker man alltid bär med […]


Kommentera

Kategorier

