Skrivet av: Stirner | november 10, 2007

Dagens länkar 2007-11-10

Datalagringsdirektivet ska implementeras i Sverige 2009. Ännu en anledning att lägga på ett kol på den där artikeln om digitalt självförsvar som jag har utlovat… SVD

Finland skärper sina vapenlagar. Givetvis försitter man inte några chanser i det här landet heller… DN

Amerikanerna använder den svaga dollarn för att banta ner sitt handelsunderskott. Detta är inte en hållbar strategi i längden…

Långsammare europeisk tillväxt under 2008 på grund av den försvagade dollarn. Personligen tycker jag det är sinnessjukt att allting handlar om tillväxtsiffror nuförtiden, vad hände med värden och långsiktighet?

Brasilien hittar gigantiska oljefyndigheter. Jag förutspår att Kina kommer försöka få in en fot här.

Det har varnats för stormvindar och översvämningar men läget verkar vara OK.

Lifehack listar de 10 viktigaste skälen till att man kör fast i sina projekt.

Fjärrstyrt flygplan med gyrostabiliserad kamera. Det här kan ha många intressanta användningsområden. Vi kommer skriva mer om UAV:er längre fram.

NSA övervakar all Internet-trafik i USA, enligt insider-källa. Förvånar mig inte…

Ny datorskärm drar ingen ström alls i standby-läge. Elektroniska apparaters standby-lägen står tydligen för en ganska stor del av den totala energiförbrukningen.

Wise Bread om DIY.

Hur en amerikansk recession kommer se ut.

The Economist om dollarns prekära situation.

Survivalism blir mer och mer mainstream.

Future Prep. En intressant serie artiklar om survivalism.

Deflationär depression att vänta i USA?

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,


Responses

  1. Future Prep har en lite väl kategorisk inställning, allt som inte är hans syn på survivalism är fel…
    Finns en del vettigt i texterna, men det politiska tradandet är tröttande.
    Inte alla kan flytta till en idealisk boplats ur survialistsynvinkel, då får man bygga upp sitt liv med så goda överlevnadschanser man kan. Jag har inga kunskaper som medger distansarbete, därför måste jag dessvärre jobba storstan, för utan pengar klarar man sig inte idag, inte ens i USA (där man måste ha sjukförsäkring och nog med stålar för att finansiera sin vård när sjukförsäkringen visar sig vara värdelös). Hur planerar jag då som Survivalist? Jo, jag fixar en BOB, för storstan är sårbar. Jag fixar en BOV, för att kunna lämna storstan i den mån infrastrukturen medger, helst en BOV som klarar terräng där vanliga bilar kör fast.
    Jag fixar i möjligaste mån en tillflykt, tillräckligt långt ifrån befolkningscentra för att jag ska slippa för många hungriga flyktingar när jag väl kommit dit. JAg vistas så mycket jag kan vid min tillflykt, dels för att förbereda den och dels för att lära känna grannarna och låta dem lära känna mig, så att jag är en del av det lokala samhället när kollapsen kommer.


Kommentera

Kategorier

